ZAKUP USŁUG DORADCZYCH 6/6

30 lis ZAKUP USŁUG DORADCZYCH 6/6

ZARZĄDZANIE PROJEKTEM:

 

Aby zapewnić prawidłową realizację projektu obie strony powinny wyznaczyć kierowników projektu i zespoły realizujące. Zespoły powinny powstać na różnych szczeblach współpracy: od poziomu Działu Zakupów (warunki handlowe) poprzez zespoły realizujące usługę na poziomie strategicznym (decyzje) kończąc. Ważne jest także, aby zapewnić firmie konsultingowej pomoc i informacje w celu realizacji usługi. Krytyczne wydaje się być także ustalenie spotkań rewizyjnych, na których rewidowane będą postępy realizacji procesu, ocena okresowa, analiza odstępstw od projektu a także częściowe efekty.

 

PRZEKAZANIE KNOW-HOW PROJEKTU, TRANSFER WIEDZY:  

 

Ostatni etap, który niestety jest najczęściej pomijany w procesie wyboru firmy konsultingowej, to etap zbierania wiedzy i dzielenia się wiedzą przez firmę konsultingową z klientem. Etap ten polega na przekazaniu przez firmę konsultingową swoich obserwacji co do projektu, zaleceń na przyszłość, wskazania procesów i elementów w organizacji, na które powinniśmy zwrócić uwagę w przyszłości. Ten etap powinien być określony już na etapie RFP aby dostawca nie został zaskoczony, iż wymagamy od niego przekazania nabytej wiedzy. Transfer wiedzy to często dodatkowe szkolenia, partnerstwo w rozwoju, współpraca w ramach innych projektów, dodatkowe godziny pracy konsultanta, czy też asystowanie i doradztwo przy innych projektach. Etap ten nazywa się często „Add Value”, czyli wartością dodaną projektu. Normą firm konsultingowych szczególnie tych dużych i międzynarodowych jest sprzedaż swoich usług właśnie za pomocą add value, odwracają tym samym uwagę od cen i stawek podstawowych. Add value powinno być ważne dla nas, ale jak sama nazwa wskazuje to tylko wartość dodatkowa a w pierwszej kolejności powinniśmy się skupić na stawkach i warunkach bazowych.

 

 

Jak widać z powyższego, zakup usług konsultingowych nie należy do najprostszych. Z jednej strony kolejne etapy nie różnią się od innych postępowań przetargowych w ramach innych kategorii zakupowych, z drugiej jednak strony na więcej elementów należy szczególnie zwrócić uwagę, ponieważ od tego zależeć może powodzenie i realizacja projektu konsultingowego. Realia polskich firm i użytkowników pokazują niestety, że zgodnie z powyższymi warunkami realizowane jest tylko 20% wszystkich procesów zakupu usług konsultingowych. Dzieje się tak najczęściej z trzech głównych powodów:

 

> Zbyt późne włączenie kupca w proces zakupu, przez co nie ma absolutnie szans na właściwe podejście to procesu (kupiec świadomie omija opisane etapy, tylko po to aby zamknąć proces);

> Brak wiedzy kupca na temat procesu wyboru usług konsultingowych (proces traktowany jest jak każda inna kategoria indirect);

> Brakiem budżetu (na ten temat powiedziano już wszystko w niniejszym opracowaniu). Jak temu zaradzić? Jest kilkanaście możliwości, ale to już temat na zupełnie inną historią, która ściśle wiąże się z budowaniem relacji kupiec – użytkownik. Kilka wskazówek znajdziecie w powyższym tekście.

 

Dziękujemy za Twoją uwagę a po więcej zapraszamy do kontaktu.

 

Grzegorz Olechniewicz   i   Daniel Matela

grzegorz olechniewicz

1 2 3 4 5 6


Twój komentarz moze byc pierwszy

Napisz swój komentarz: